Historia Wirów
2021-10-29
W 1388 roku z Wirowa (dawniej: Vyrowo/Virowo) występował niejaki Jan. W II połowie XV wieku dziedzicami części Wirowa był Stanisław z Niecieczy i jego synowie: Jerzy, Jakub, Klemens i Michał (1478). Drugą część wsi posiadali bojarzy pochodzenia ruskiego: Iwaszko (1453), Hryńko czyli Stanisław (1455) i Haczko czyli Gabriel (1457).
W końcu XV w. staraniem Pawła, dziedzica z Wirowa zwanego wcześniej Wierowem, została ufundowana tutaj cerkiew prawosławna. Dnia 30 maja 1526 r. córki Pawła – Eudoksja Koźlińska i Maria Borychowska potwierdziły wcześniejszą fundację swego ojca, dla ówczesnego duszpasterza wirowskiego Nestora. W XVII w. cerkiew w Wirowie, podobnie jak większość na Podlasiu, przyjęła unię kościelną. W 1537 r. część Wirowa nabyła Elżbieta Hlebowiczówna, wojewodzina trocka, która zapisała swoje dobra królowi Zygmuntowi Augustowi. Po jej śmierci w 1552 r. król nadał Wirowo Mikołajowi Radziwiłłowi „Czarnemu” wojewodzie wileńskiemu. Jego syn Mikołaj Krzysztof Radziwiłł „Sierotka” w ramach zamiany oddał Wirowo Pawłowi Ciecierskiemu herbu Rawicz. Ciecierscy byli właścicielami wsi do 1688 roku. Od nich nabyli ją Godlewscy.
W 1713 roku właściciel Wirowa Jan Godlewski herbu Gozdawa (zm. 17 lutego 1717 r.), stolnik nurski (1689-1710) i podkomorzy nurski (1710-1717), ufundował drewnianą cerkiew unicką pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela.
Kolejnymi właścicielami Wirowa była rodzina Kuszllów herbu Drogosław. W 1757 roku kolatorami wirowskiego kościoła byli: Konstanty Kuszell z Hulidowa (1671-1757), podczaszy i stolnik podlaski (1738-1739) i jego żona Franciszka, córka Tomasza Ciecierskiego herbu Rawicz (zm. 1710), stolnika drohickiego (1686-1710). Kolejną świątynię wzniósł w 1799 roku dziedzic dóbr wirowskich (od 1787) wnuk Konstantego – Franciszek Kuszell (zm. po 1804), stolnik podlaski (1775-1794) i poseł drohicki (1784). Według zarządzenia ks. Wojciecha Skarszewskiego (zm. 12 czerwca 1827 r.), biskupa lubelskiego (1805-1824), kościół w Wirowie w 1816 roku stał się filią duszpasterską parafii w Skrzeszewie.
Drewniana cerkiew Narodzenia św. Jana Chrzciciela w 1830 r. spłonęła. Obecną murowaną świątynię wzniósł w latach 1833-1836 syn stolnika podlaskiego Franciszka Kuszlla i Franciszki Świdzińskiej – pułkownik wojsk polskich Antoni Kuszell (1790-1854), razem z żoną Teresą z hr. Załuskich (zm. 1857). W czasie prześladowania unii w 1883 roku kościół ten został zamknięty, a obok zbudowano klasztor dla prawosławnych mniszek, sprowadzonych w 1893 roku z Leśnej Podlaskiej. W ramach dalszych represji w 1904 roku została wzniesiona murowana cerkiew prawosławna pw. św. Serafina. W latach 1916-1932 w gmachu klasztornym mieściło się Seminarium Nauczycielskie prowadzone przez siostry niepokalanki.
Wkrótce po uzyskaniu niepodległości – na mocy rozporządzenia nr 65 z dnia 11 grudnia 1918 roku, wydanego przez ks. Henryka Przeździeckiego (1873-1939), biskupa siedleckiego czyli podlaskiego (1918-1939), świątynia została rewindykowana katolikom. W następnym roku dnia 10 czerwca 1919 r. wspomniany ordynariusz erygował tutaj parafię rzymskokatolicką. W latach 1967-1971 zostały przeprowadzone staraniem ks. kan. Tadeusza Borowego, ówczesnego administratora i zarządcy parafii (1967-1971): gruntowny remont wieńca kościoła oraz rozbudowa kruchty.
Na placu przykościelnym stoi murowana dzwonnica zbudowana w 1973 roku pod kierunkiem ks. Czesława Mazurka.
Obok kościoła znajduje się drewniana plebania zbudowana przed I wojną światową przez rząd carski dla ówczesnej ksieni prawosławnej. W pobliżu jej stoi nowa plebania stanowiąca rekonstrukcję ruin
Historia wirów
W 1388 roku z Wirowa (dawniej: Vyrowo/Virowo) występował niejaki Jan. W II połowie XV wieku dziedzicami części Wirowa był Stanisław z Niecieczy i jego synowie: Jerzy, Jakub, Klemens i Michał (1478). Drugą część wsi posiadali bojarzy pochodzenia ruskiego: Iwaszko (1453), Hryńko czyli Stanisław (1455) i Haczko czyli Gabriel (1457).
W końcu XV w. staraniem Pawła, dziedzica z Wirowa zwanego wcześniej Wierowem, została ufundowana tutaj cerkiew prawosławna. Dnia 30 maja 1526 r. córki Pawła – Eudoksja Koźlińska i Maria Borychowska potwierdziły wcześniejszą fundację swego ojca, dla ówczesnego duszpasterza wirowskiego Nestora. W XVII w. cerkiew w Wirowie, podobnie jak większość na Podlasiu, przyjęła unię kościelną. W 1537 r. część Wirowa nabyła Elżbieta Hlebowiczówna, wojewodzina trocka, która zapisała swoje dobra królowi Zygmuntowi Augustowi. Po jej śmierci w 1552 r. król nadał Wirowo Mikołajowi Radziwiłłowi „Czarnemu” wojewodzie wileńskiemu. Jego syn Mikołaj Krzysztof Radziwiłł „Sierotka” w ramach zamiany oddał Wirowo Pawłowi Ciecierskiemu herbu Rawicz. Ciecierscy byli właścicielami wsi do 1688 roku. Od nich nabyli ją Godlewscy.
W 1713 roku właściciel Wirowa Jan Godlewski herbu Gozdawa (zm. 17 lutego 1717 r.), stolnik nurski (1689-1710) i podkomorzy nurski (1710-1717), ufundował drewnianą cerkiew unicką pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela.
Kolejnymi właścicielami Wirowa była rodzina Kuszllów herbu Drogosław. W 1757 roku kolatorami wirowskiego kościoła byli: Konstanty Kuszell z Hulidowa (1671-1757), podczaszy i stolnik podlaski (1738-1739) i jego żona Franciszka, córka Tomasza Ciecierskiego herbu Rawicz (zm. 1710), stolnika drohickiego (1686-1710). Kolejną świątynię wzniósł w 1799 roku dziedzic dóbr wirowskich (od 1787) wnuk Konstantego – Franciszek Kuszell (zm. po 1804), stolnik podlaski (1775-1794) i poseł drohicki (1784). Według zarządzenia ks. Wojciecha Skarszewskiego (zm. 12 czerwca 1827 r.), biskupa lubelskiego (1805-1824), kościół w Wirowie w 1816 roku stał się filią duszpasterską parafii w Skrzeszewie.
Drewniana cerkiew Narodzenia św. Jana Chrzciciela w 1830 r. spłonęła. Obecną murowaną świątynię wzniósł w latach 1833-1836 syn stolnika podlaskiego Franciszka Kuszlla i Franciszki Świdzińskiej – pułkownik wojsk polskich Antoni Kuszell (1790-1854), razem z żoną Teresą z hr. Załuskich (zm. 1857). W czasie prześladowania unii w 1883 roku kościół ten został zamknięty, a obok zbudowano klasztor dla prawosławnych mniszek, sprowadzonych w 1893 roku z Leśnej Podlaskiej. W ramach dalszych represji w 1904 roku została wzniesiona murowana cerkiew prawosławna pw. św. Serafina. W latach 1916-1932 w gmachu klasztornym mieściło się Seminarium Nauczycielskie prowadzone przez siostry niepokalanki.
Wkrótce po uzyskaniu niepodległości – na mocy rozporządzenia nr 65 z dnia 11 grudnia 1918 roku, wydanego przez ks. Henryka Przeździeckiego (1873-1939), biskupa siedleckiego czyli podlaskiego (1918-1939), świątynia została rewindykowana katolikom. W następnym roku dnia 10 czerwca 1919 r. wspomniany ordynariusz erygował tutaj parafię rzymskokatolicką. W latach 1967-1971 zostały przeprowadzone staraniem ks. kan. Tadeusza Borowego, ówczesnego administratora i zarządcy parafii (1967-1971): gruntowny remont wieńca kościoła oraz rozbudowa kruchty.
Na placu przykościelnym stoi murowana dzwonnica zbudowana w 1973 roku pod kierunkiem ks. Czesława Mazurka.
Obok kościoła znajduje się drewniana plebania zbudowana przed I wojną światową przez rząd carski dla ówczesnej ksieni prawosławnej. W pobliżu jej stoi nowa plebania stanowiąca rekonstrukcję ruin
Przy zgłaszaniu chrztu dziecka w kancelarii parafialnej należy pamiętać, że:
1. Sakrament chrztu w naszej Parafii udzielany jest w niedzielę podczas Mszy św. o godz. 9.00 lub 11.30
2. Zamiar chrztu dziecka zgłaszają rodzice lub prawni opiekunowie z miesięcznym wyprzedzeniem
3. Spisanie danych dotyczących chrztu dokonuje się w Kancelarii Parafialnej na podstawie aktu urodzenia dziecka wydanego przez Urząd Stanu Cywilnego
4. Należy wybrać dwoje chrzestnych. Kandydat na chrzestnego powinien mieć ukończone 16 lat, a także być praktykującym katolikiem, bierzmowanym, po ślubie kościelnym, uczestniczący regularnie we Mszy świętej, często korzystający z sakramentu pokuty i komunii świętej
5. Osoby pochodzące spoza parafii muszą dostarczyć zaświadczenie od swojego duszpasterza, że mogą być dopuszczone do godności ojca/matki chrzestnego(ej)
6. Chrzestnym nie może być osoba, która podlega kanonicznym karom, tzn. żyje w związku bez sakramentu małżeństwa lub jawnie wyparła się wiary i wystąpiła ze wspólnoty kościoła katolickiego
Bierzmowanie jest sakramentem chrześcijańskiej dojrzałości. Przyjęcie tego sakramentu poprzedzone jest rocznym przygotowaniem.
Skąd biorą się trudności wychowawcze i jak im zaradzić...
Sakrament spowiedzi św. w naszym kościele sprawowany jest:
- w dni powszednie: przed Mszą św.
- w niedziele i uroczystości: przed każdą Mszą św.
- indywidualnie, po wcześniejszym ustaleniu
Osoby pragnące skorzystać z sakramentu chorych prosimy o kontakt z telefoniczny z księdzem bądź o zgłoszenie się do kancelarii.
Sakrament święceń może przyjąć mężczyzna, który skończył 18 lat, jest osobą wierzącą i praktykującą, cieszącą się pozytywną opinią duszpasterzy i środowiska oraz ma pragnienie służby Bogu i człowiekowi.
Zgłaszając się do Wyższego Seminarium Duchownego należy zgromadzić następujące dokumenty:
podanie o przyjęcie do seminarium
życiorys
świadectwo chrztu i bierzmowania
świadectwo dojrzałości
świadectwo moralności od Ks. Proboszcza
opinia katechety
karta zdrowia wymagana na studia wyższe
Więcej informacji www.wsddrohiczyn.pl.
Sakrament małżeństwa to nierozerwalny związek ochrzczonych: mężczyzny i kobiety, których Chrystus uświęca i uzdalnia do spełniania obowiązków małżeńskich i rodzinnych. Małżeństwo chrześcijańskie jest jedno tzn. jest to związek jednego mężczyzny z jedną kobietą. Przez sakrament małżeństwa małżonkowie tworzą związek nierozerwalny, czyli raz ważnie zawarte małżeństwo sakramentalne łączy dwoje ludzi aż do śmierci jednego z małżonków. Decyzja o przyjęciu sakramentu małżeństwa jest decyzją życiową i nie powinno się jej podejmować pochopnie lub pod jakimkolwiek przymusem.
Kościół, który jak matka nosił sakramentalnie w swoim łonie chrześcijanina podczas jego ziemskiej pielgrzymki, towarzyszy mu na końcu jego drogi, by oddać go „w ręce Ojca”. Ofiaruje on Ojcu, w Chrystusie, dziecko Jego łaski i w nadziei składa w ziemi zasiew ciała, które zmartwychwstanie w chwale. Ofiarowanie to dokonuje się w pełni w czasie celebracji Ofiary eucharystycznej. Błogosławieństwa, które ją poprzedzają i po niej następują, są sakramentaliami.
Katechizm Kościoła Katolickiego Roz.4 Art.2